TalentCampDK på Maribo Gymnasium

Indlæg fra d. 10. maj 2022


TalentCampDK på Maribo Gymnasium

 TalentCampDK er en skoleforening, der tilbyder faglige udfordringer til dygtige elever i grundskolen, som er sande entusiaster i fagene matematik, dansk og engelsk. Her arrangeres TalentCamps for elever i 7. – 9. klasse. Efterfølgende kan man tilkoble sig aspirantgruppen gennem TalentCampDK, som er et ekstra tiltag til gymnasieelever, der har lyst til at fortsætte den faglige fordybelse fra forløbet med TalentCamps i 7. – 9. klasse. Aspirantgruppen har forsamling 4 gange i løbet af et skoleår, som afholdes på folkeskoler eller gymnasier i hele Danmark.

TalentCampene foregår i trygge rammer, hvor det sociale fællesskab sættes i fokus, såvel som den faglige vision. Talentfulde skoleelever får mulighed for at dygtiggøre sig og få et netværk af ligesindede jævnaldrende fra fagligt kompetente mentorer.

Sæsonens sidste TalentCamp fandt sted på Maribo Gymnasium den 6. maj – den 8. maj 2022, hvor også gymnasieelever fra Maribo Gymnasium deltog. Camilla Blak deltog som talent i dansk, Elizabeth Yates deltog som talent i engelsk og Klara Prip deltog som talent i matematik.

 

Matematik på TalentCampen

Ifølge Klara Prip fra Maribo Gymnasium var intet mindre end 40 gymnasieelever fra hele landet samlet på matematiklinjen i dagene den 6. maj – den 8. maj 2022 på Maribo Gymnasium. Klara skriver: ”Jeg og de fleste andre blev undervist i matematikkens filosofi, imens nogen blev undervist i lineær algebra og p-adiske tal. Vi blev undervist af dygtige matematikere fra universiteter rundt om i landet og beskæftigede os med matematiske tekster af blandt andet Platon, David Hilbert og Lakatos. Dette udfordrede vores syn på matematikkens eksistens og metode. Vi har også forsøgt at udvikle vores egne aksiomsystemer og har imellem camps arbejdet på at formidle og diskutere synspunkter af filosoffer som Immanuel Kant, John S. Mill og L. E. J. Brouwer. En tidligere TalentCampDK-underviser gæstede også Maribo Gymnasium og holdt et foredrag om, hvad matematik kan bruges til i den virkelige verden. Vi fik også et indblik i, hvordan underviserens liv og karriere har formet sig efter hans deltagelse i TalentCampDK. Søndag den 8. maj 2022 afsluttede vi campen med at udarbejde mini-projekter om forskellige tilgange til matematik. I denne forbindelse udfærdigede vi også et dokument og en fremlæggelse om vores egne holdninger og overvejelser omkring matematikkens filosofi.”

 

Alle var glade for weekendens gode vejr og nød det i fulde drag.

Kantinen blev flittigt brugt til måltider, aftenaktiviteter eller til at forberede undervisning.

 

Aktiviteter

Udover undervisning fik de talentfulde elever også lavet en masse andet. De fik således både tid til at besøge Nærvær musikfestival og gå morgenture i Maribo. Der blev også hygget med brætspil og fællesaktiviteter i Maribo Gymnasiums rammer. På morgenturene blev for eksempel Domkirken, Hylddalen og Kajakklubben besøgt.

 

Dansk på TalentCampen

Ifølge Camilla Blak var der på aspirantlinjen i danskfaget i alt 16 gymnasieelever, som gæstede Maribo Gymnasium. På danskcampen havde de verdenslitteratur som fordybelsesområde, også kaldet migrantlitteratur. Forløbet om verdenslitteratur havde fokus på, hvordan man sammenligner genrer og stiltræk på tværs af landegrænser og sågar kontinenter – altså også et spørgsmål om kulturmøder på tværs af tid og sted.

I denne sammenhæng skulle eleverne forinden læse et internationalt feministisk mesterværk, nemlig iranske Shahrunsh Parsipurs roman ”Kvinder uden mænd” fra 1990. Parsipurs roman har dermed stået helt centralt for weekendens undervisning. Romanens genre tager udgangspunkt i magisk realisme, og overnaturlige elementer optræder som det mest naturlige i det magiske realistiske univers. Det magiske er flettet ind i en realistisk ’setting’ og sidestilles med normale hændelser.

For at belyse magisk realisme med henblik på verdenskultur er eleverne også blevet bekendt med den japanske forfatter, Haruki Murakami, det latinamerikanske boom og Irans politiske historie, hvor statskuppet i 1953 også blev drøftet.

Camilla Blak fra Maribo Gymnasium fortæller: ”Hele humlen ved at lære om verdenslitteratur er at illustrere, hvordan det verdenslitterære system snarere er karakteriseret ved veje, grænseforskydninger og relationer end ved rum, grænsedragninger og territorier. Vi aner her tvistepunktet ved at strukturere vores uddannelsessystem efter nationale territorier, statslige grænsedragninger og monosproglige rum, når det gælder litteraturfagene. På en og samme tid kan det i højere grad forklares med den naturligt rodfæstede etnocentrisme. Altså det at vurdere andre folk og kulturer på baggrund af forhold, der gælder i ens egen kultur. Her sker der en snæver kognitiv sammenligning mellem ”os” og ”dem”. Opstillingen af to modstridende kulturer resulterer ofte i et komparativt metodelogi, hvor vi på den ene side har kommensurabiliteten (anerkendelsen af ligheder) og inkommensurabilitet (anerkendelsen af uligheder). Dette dialogiske kraftfelt indbyder til den ovennævnte komparative metodelogi, der opererer sideordnede, kontrapunktisk og reciprokalt og derved åbner mulighed for en progressiv sammenligningspolitik. Her diskuterede vi således på dansk-linjen, hvordan epistemisk vold blev anskueliggjort og hvordan Vesten har romantiseret Østen samt alt ikke-vestligt. Hermed menes, at Vesten har sat sit dominante præg på ”den rigtige måde at skrive litteratur på”, da en stor procentdel af international litteratur har gennemgået en amerikanisering. I forbindelse med vores hovedværk ”Kvinder uden mænd”, som startede ud som en undergrundsbog, ser vi, hvordan magisk realisme visualiserer disse sammenligninger mellem kulturer. I den grad også romanens hovedmotiv, som er kvindeundertrykkelse. Gennem magisk realisme udøves der politisk propaganda på dysfunktionelle mønstre, samfundskritiske debatter, kønsdiskrimination og hvordan kvinder får deres rettigheder negligeret. Magisk realisme hæmmer herved det verbale angreb på samfundskritiske diskurser, og herved formår forfattere at udsprede et budskab om politiske synspunkter med en mere fredelig tilgang. Søndag den 8. maj 2022 afsluttede vi campen med gruppepræsentationer om, hvad vi lært gennem weekendens lærerige indblik.”

 

Engelsk på TalentCampen

Elizabeth Yates fortæller følgende om arbejdet i engelsk: ”På engelsklinjen beskæftigede vi os med forskellige analytiske teorier. Denne gang har vi arbejdet med romanen ”Blonde Roots” af Bernardine Evaristo, hvor vi har lært om kartografi som en analytisk teori. Efterfølgende har vi analyseret romanen ud fra denne teori sammen med postmodernisme, som vi havde som fokusområde fra første samling. Vi havde det hyggeligt på campen, og det var rigtigt godt at skille et stykke tekst ad og at se det hele fra en anden vinkel.”

 

Artikel skrevet af Camilla Blak, Elizabeth Yates og Klara Prip fra 1g på Maribo Gymnasium

Tilbage