Evalueringsstrategi
Evaluering skal medvirke til at sikre kvalitet på Maribo Gymnasium. På Maribo Gymnasium har vi nedenstående evalueringsstrategi, som bidrager til information om metoder og procedure til individuel kompetencevurdering:
Evaluering skal medvirke til at sikre kvalitet på Maribo Gymnasium. På Maribo Gymnasium har vi nedenstående evalueringsstrategi, som bidrager til information om metoder og procedure til individuel kompetencevurdering:
Aktivitet | Genstand | Initiativtager | Tid | Formål | Metode | Rapport | Opfølgning |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Eleven Den enkelte elevs udbytte af undervisningen |
Elevens standpunkt og faglige potentiale | Lærer og elev i dialog | Løbende og i forbindelse med karaktergivning: Årligt 1samtale obligatorisk + 1 samtale som et tilbud til eleven |
For at udvikle forudsætningen for den enkelte elevs læring. Give eleven feedback med henblik på at øge de faglige og studiemæssige kompetencer |
Evaluering af dagligt arbejde samt en formativ evaluering i form af en personlig samtale med udgangspunkt i elevens selvevaluering | Løbende karaktergivning, termins- og årskarakterer og tilbagemelding til team/klassemøde | Faglærer Evt. team Evt. vejleder Ledelse |
Klassen Studiemiljø |
Klassens sociale miljø, faglige samspil og studiekompetencer | Teamleder | 1 gang pr. semester | Mulighed for at reflektere over det faglige og sociale samspil i klassen mhp at forbedre studiekompetence | Teamlederen planlægger og koordinerer evalueringen. Teamleder vælger evalueringsmetoden |
Mundtlig rapport på klassemøde samt på teamlederens møder med vejleder og ledelse | Teamleder Evt. team Evt. vejleder Ledelse |
Klassen Undervisning |
Gennemførte undervisningsforløb | Faglærer | Løbende efter hvert forløb | Udvikling undervisningens planlægning og indhold | Faglæreren vælger selv metode | Faglæreren vælger selv rapporteringsmetode | Faglærer |
Projektforløb (DHO, SRO, SRP) |
Læreres og elevers tilfredshed med tilrettelæggelse, information mv | Ledelse | Efter hver forløb | Udvikling af organisering og planlægning af projektforløb | Elever og lærere besvarer spørgeskema. | Svarene gennemgås på PR | Lærere Ledelse |
Undervisningsmiljø | Elevernes oplevelse af studie- og undervisningsmiljø | Ledelse | 1 gang årligt | For at optimere studie- og undervisningsmiljø | Spørgeskema | Rapporter | Ledelse Lærere Elevråd |
Pædagogiske udviklingsprojekter | Effekten af gennemførte udviklingsprojekter | Projektleder | Senest 1 måned efter projektets afslutning | Effekten af pædagogiske forsøg ift. opstillede succeskriterier samt videndeling | Vurdering af opfyldelsen af de opstillede succeskriterier for projektet | Afhængig af projektet | Lærer Evt. team Ledelse |
Studieplan | Studieplanen som værktøj til refleksion og udvikling | Faglærer | Efter grund-forløbet og tilstræbes efter hvert semester | Refleksion af gennemført undervisning og udvikling af kommende forløb | Selvevaluering | Studieplan | Faglærer Ledelse |
Elevtrivselsundersøgelse 2021-2022
Elevtrivselsundersøgelse 2022-2023