Studie- og ordensregler

Maribo Gymnasiums studie- og ordensregler beskriver de fælles rammer og retningslinjer vi har for god adfærd og opførsel der er gældende for alle skolens elever.

Studie- og ordensregler blev senest opdateret i december 2024 og er gældende fra 1. marts 2025.

1. Formål

Studie- og ordensreglerne er den fælles ramme for god adfærd og opførsel på Maribo Gymnasium (MG). Reglerne gælder for MG’s elever i alle skolerelaterede sammenhænge – både på MG, uden for MG og andre steder, herunder også digitalt.

Studie- og ordensreglerne sikrer, at elever og ansatte kan færdes og trives fagligt og socialt på skolen. Studie- og ordensreglerne er udformet i overensstemmelse med Børne- og Undervisningsministeriets bekendtgørelse af 09/12/2019.

Ledelsen orienterer som en del af introforløbet nye elever om reglerne, baggrunden for dem og formålet med dem samt om konsekvenserne, hvis reglerne ikke overholdes. Eleverne informeres om, at det i øvrigt er deres pligt at holde sig orienteret om reglerne.

Studie- og ordensreglerne ligger på skolens hjemmeside.

2. God adfærd – respekt, ansvarlighed og tolerance

Maribo Gymnasiums studie- og ordensregler bygger på følgende værdigrundlag:

  • Nysgerrighed og lysten til at lære
  • Dygtiggørelse af alle
  • Forståelse for din egen og andres verden
  • Respekt for hinanden
  • Fællesskab
  • Levende skole i hjertet af Lolland

Maribo Gymnasiums værdier kan kun blive til virkelighed, når alle udviser gensidig respekt, ansvarlighed og tolerance. Det gælder såvel i som uden for undervisningstiden.

I Undervisningsmiljøloven §1 stk. 3 står der, at “Eleverne og de studerende m.fl. skal medvirke til og samarbejde med ledelsen om at tilvejebringe og opretholde et godt undervisningsmiljø og herunder bidrage til, at de foranstaltninger, der træffes for at fremme et godt undervisningsmiljø, virker efter deres hensigt.”

Det betyder, at det er et fælles ansvar at skabe et godt undervisningsmiljø, som virker fremmende på elevernes udvikling og læring. Vi forventer derfor, at du udviser respekt, ansvarlighed og tolerance.

Du skal udvise god adfærd ved at:

  • bidrage til at skabe et godt læringsmiljø
  • drage omsorg for den enkelte og fællesskabet
  • løse konflikter konstruktivt gennem åben og ærlig dialog
  • passe på bygninger, inventar og andet materiale
  • følge anvisninger fra Maribo Gymnasiums ansatte
  • overholde aftaler og gældende lovgivning og optræde som en værdig repræsentant for MG

Den gode adfærd på Maribo Gymnasium illustreres også i skolens forventningshjul, der gennemgås med eleverne i introforløbet. Se forventningshjulet.

2.1 Elevadfærd i undervisningen og på skolen

Som elev på Maribo Gymnasium forventes du at følge skolens studieregler i undervisningen:

  • Du har pligt til at møde frem til og deltage aktivt i den del af undervisningen, som kræver din fysiske tilstedeværelse. Det gælder, uanset om undervisningen foregår på eller uden for institutionens område.
  • Du skal deltage aktivt i anden undervisning, herunder selvstændigt arbejde og virtuel undervisning.
  • Du forventes at møde passende omklædt til deltagelse i idrætsundervisningen.
  • Du skal rettidigt aflevere dine skriftlige besvarelser af opgaver uden snyd, brug af chatbots (og tilsvarende programmer) eller lignende uretmæssig adfærd.
  • Du skal deltage fuldt ud i eksamen, terminsprøver, årsprøver og andre interne prøver efter gældende regler for prøveafvikling.
  • Du skal anvende ExamCookie ved skriftlige eksamen eller prøver, hvis skolen stiller krav herom. Du skal anvende ExamCookie i den almindelige undervisning (fx ved test eller prøver), hvis læreren stiller krav om det.
  • Du har pligt til hver dag at holde sig orienteret om lektier, opgaver, skemaændringer mv. i Lectio.

Som elev forventes du også at følge skolens ordensregler:

  • Du skal benytte institutionens lokaler, arealer, faciliteter og inventar med omtanke, herunder bl.a. deltage i individuel og fælles oprydning.
  • Du må kun spise i kantinen eller i særligt anviste lokaler, hvor der er selvafrydning. Der må ikke spises i undervisningslokaler. Ved særlige lejligheder kan læreren dispensere for at spise fx kage i timen.
  • Du må gerne medbringe drikkevarer i undervisningslokaler.
  • Du rydder op efter dig selv. Dette gælder over alt på skolens område.
  • Du skal benytte cykelstativerne, hvis du cykler i skolen, og du må ikke parkere i skolegården.

2.2 Krænkende adfærd

Maribo Gymnasium vil ikke acceptere krænkende adfærd, som dækker både mobning, chikane eller seksuel chikane.

Maribo Gymnasium vil ikke acceptere:

  • kønsdiskrimination, herunder nedsættende sprogbrug.
  • racisme, herunder krænkende udsagn relateret til race og religion.
  • voldelig og truende adfærd, hverken fysisk, psykisk eller virtuelt. Dette gælder også for adfærd, som kan medvirke til at skabe utryghed i en klasse eller på hele institutionen.
  • ekstreme eller fundamentalistiske holdninger og/eller adfærd hos personer, der udviser en stærk intolerance eller et direkte had overfor andre.
  • social kontrol.

Se skolens strategi og tiltag mod krænkende adfærd (bilag 1). Se skolens anti-mobbe strategi (bilag 2).

2.3 Digital adfærd

Brug af IT fylder meget, både i og udenfor undervisningen. For at du og dine kammerater kan færdes trygt i de mange digitale rum er der en række digitale retningslinjer, du skal overholde som elev på MG.

Retningslinjer for digital adfærd på MG dækker fire hovedområder:

Brug af computere, mobiltelefoner, programmer mm.

Mobiler, computere og digitale medier i undervisningen
Computere og mobiltelefoner må i undervisningen eller ved prøver udelukkende anvendes til faglige formål. Mobiler er placeret i mobilbakken i lokalet ved undervisningens begyndelse. Computere er lukket ned ved starten af modulet. Læreren bestemmer brugen af computer og mobil i undervisningen.

Du bør bruge de platforme, som MG stiller til rådighed
Til skolebrug bruges de digitale adgange fx Lectio, Office 365 mm, som MG stiller til rådighed. Disse adgange er nemlig licensdækkede og kan supporteres og kontrolleres fra gymnasiets side. Derfor giver brugen af dem en større databeskyttelse for elever og medarbejdere.

Firewall til begrænsning af ikke-skolerelaterede sider på nettet
Skolens netværk er tilgængeligt for alle elever. Via netværket er man forbundet til internettet gennem en firewall, der begrænser adgangen til ikke-skolerelevante aktiviteter på nettet. Det er kun tilladt for skolens elever at tilslutte sig dette netværk. Elever må ikke tilgå hjemmesider i undervisningen, som er blokeret af firewall’en, dvs. ikke-skolerelevante hjemmesider.

En lærer kan dog dispensere fra denne regel i et kortere tidsrum, hvis der er behov for særlig adgang til internettet, som firewall’en ikke tillader. Ethvert forsøg på at omgå denne firewall, herunder tilslutning til andre netværk, fx gennem deling, betragtes som et brud på skolens studie- og ordensregler og kan medføre sanktion.

Optagelse og deling af billeder og video mm
Du må ikke optage lyd, billeder og film på Maribo Gymnasium uden forudgående accept fra gymnasiet og de involverede. Dette gælder både i forbindelse med faglige og sociale arrangementer. Forbuddet gælder uanset om du vil dele en optagelse på nettet eller oprette dit eget private arkiv.

Du må kun optage og fotografere undervisningsaktiviteter efter aftale med din lærer. Dette gælder alle former for optagelse – lyd, billeder/screendumps, video osv. Kun hvis din lærer beder dig om det eller giver dig tilladelse til det, må du optage bestemte dele af undervisningen.

Det er ikke tilladt at optage samtaler med gymnasiets personale uden forudgående samtykke. Filer med alle former for optagelse af andre på gymnasiet må ikke deles med andre uden accept fra de medvirkende – heller ikke selvom de har givet samtykke til selve optagelsen. Du skal have tydelig tilladelse til også at dele optagelsen inden evt. deling.

Brug af mobil og kamera i omklædningsrum er ikke tilladt.

Etisk opførsel på nettet

Maribo Gymnasium forventer, at skolens elever udviser en respektfuld omgangstone og adfærd på de sociale medier, som er i overensstemmelse med institutionens studie- og ordensregler og værdigrundlag.

En fælles indsats
I en undervisningssituation er der et fælles ansvar for, hvordan man anvender computere og digitale medier. Der er et moralsk ansvar elever imellem for at sige fra over for forstyrrende digitale elementer for at sikre et godt læringsrum – du bærer også en del af dette ansvar. Gymnasiet bidrager til den fælles indsats gennem undervisning i god adfærd på de sociale medier.

Konflikter uden for gymnasiets område
Konflikter uden for gymnasiets område er som udgangspunkt ikke gymnasiets ansvar. Gymnasiet har dog pligt til at engagere sig i evt. konflikter afhængigt af situationen, fx adfærd på sociale medier. Hvis konflikten påvirker elevens skolegang, bidrager gymnasiet til at håndtere problemet, og en af gymnasiets sanktioner kan komme på tale. Du er til hver en tid velkommen til at henvende dig til din vejleder eller til ledelsen på dine egne eller andres vegne.

Særligt vedr. digitale undervisningsrum

Når undervisningen foregår digitalt, gælder i udgangspunktet de samme regler, som når undervisningen foregår i et fysisk undervisningslokale.

Du skal være undervisningsparat, når undervisningen begynder
Du er en del af et fælles, digitalt undervisningsrum. Selv om du oplever at være alene ved din computerskærm, har du din del af ansvaret for, at fællesskabet omkring undervisningen fungerer. Derfor skal du være klar til at deltage i undervisningens fællesskab, når undervisningen begynder.

Hvis den digitale undervisning foregår i Teams eller lignede skal du have din mikrofon slukket (undtagen når du skal sige noget som en del af undervisningen) og dit kamera tændt – medmindre din lærer giver dig andre instruktioner.

Du er ikke undervisningsparat, hvis du fx

  • møder op til digital undervisning liggende i din seng
  • indretter dig med henblik på at gøre uvedkommende ting i undervisningstiden
  • aftaler at mødes med uvedkommende i undervisningstiden

Undervisningsrummet er kun for elever og lærer
Du må ikke dele dit link til det digitale undervisningsrum med andre. Du må heller ikke invitere venner, familiemedlemmer eller andre til at overvære den digitale undervisning, du deltager i. Hvis du selv oplever at være kommet ind i et digitalt undervisningsrum, du ikke skal være i, skal du straks forlade det igen.

Særligt vedr. brug af chatbots og generativ kunstig intelligens

Ansvarlig brug
På Maribo Gymnasium går vi ind for en ansvarlig brug af chatbots og generativ kunstig intelligens (herefter forkortet AI) inden for fagets rammer og efter lærerens anvisninger. Anvendelsen af AI skal fremme egen læring og videnstilegnelse. Ansvarlig brug af AI indebærer blandt andet, at:

  • du kun bruger dit MG-login ved login på hjemmesider/tjenester med AI som MG har databehandleraftale med fx Microsoft Copilot
  • du ikke uploader eller deler ophavsretligt beskyttet materiale (fx noveller, digte, artikler og lignende) ved brug af AI
  • du ikke uploader eller deler følsomme personoplysninger ved brug af AI
  • du kan ikke pålægges at bruge AI-tjenester på din computer som skolen ikke har en databehandleraftale med

Eksamener og prøver
I forbindelse med prøver og eksamener er det ikke tilladt at bruge AI, da det vil blive betragtet som eksamenssnyd. Vær opmærksom på, at denne regel gælder alle eksaminer – også dem, hvor alle hjælpemidler er tilladt.

Den daglige undervisning

Du skal altid følge din lærers anvisning for brugen af AI i undervisningen. Det gælder i timerne, i forbindelse med lektielæsning og afleveringer.

Du kan bruge en AI til fx:

  • at generere eller kommentere nye ideer på baggrund af egne input
  • at få inspiration til at komme i gang med dit skrivearbejde
  • overblik over et emne, som du skal arbejde med
  • at få forståelsesspørgsmål/coaching til et emne, du arbejder med
  • at få konstruktiv kritik/feedback på dit skolearbejde (men du må ikke få AI til at rette- eller skrive dine tekster for dig)

Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at du i en eksamenssituation ikke må anvende AI.

Kort fortalt må du altså bruge AI til det, som du f.eks. også kunne bruge dit netværk, forældre m.fl. til

Du må ikke udgive svar eller andet output fra AI for at være dit eget. Det betyder fx at:

  • du ikke må kopiere svar fra en AI direkte ind i dine skriftlige afleveringer/opgaver uden kildehenvisning, da det vil være plagiat. Du må kun bruge svar fra en AI, hvis din lærer eksplicit har givet tilladelse til det
  • du ikke må kopiere svar fra AI ind i dokumenter som svar på spørgsmål til gruppearbejde eller lignende uden kildehenvisning, da det vil være plagiat. Du må kun bruge svar fra en AI, hvis din lærer eksplicit har givet tilladelse til det
  • du ikke må udgive et AI-svar for at være dit eget, fx i klasseundervisningen som mundtligt svar på en lærers spørgsmål

Du skal derfor tydeligt henvise til AI, når du:

  • citerer indhold, som en AI har genereret
  • anvender indhold, som en AI har genereret
  • har anvendt AI i din proces

2.4 Adfærd under ekskursioner og studieture

Udover de øvrige studie- og ordensregler skal du overholde særlige regler for ekskursioner, studieture mm.

En ekskursion eller en studietur er en faglig og social tur, der foregår i gymnasiets regi og følger MG’s studie- og ordensregler.

Studieturen har to overordnede formål:

  • Turen har et fagligt formål og indgår som en del af undervisningen i fagene.
  • Turen har et socialt formål, der bidrager til høj elevtrivsel og en god klassekultur.

På studieturen fungerer du som repræsentant for MG. Vi forventer derfor, at du følger almindelige regler for god opførsel og overholder gældende love og regler, de steder du besøger.

På studieturen skal du:

  • møde til aftalte tidspunkter
  • deltage i alle aktiviteter
  • følge lærerens anvisning
  • altid have din mobiltelefon med dig
  • altid følges med andre fra klassen
  • være på hotellet senest kl. 24 – evt. før hvis det er aftalt

Studieturen indgår i den almindelige hverdag. Der må ikke indtages alkohol under det faglige program, med mindre indtagelse af alkohol indgår som et element i det faglige program, fx besøg på vingård, bryggeri eller lignende. Efter aftale mellem eleverne og rejselærerne må der nydes op til to genstande dagligt, men alkohol må ikke influere på undervisningen, og der må ikke indtages alkohol på hotelværelset. Indtagelse af andre rusmidler er ikke tilladt.

 

Brud på regler og retningslinjer vil medføre sanktioner. Det kan betyde hjemsendelse – for egen regning, udelukkelse fra aktiviteter på MG mv. Ved alvorlige brud vil dine forældre blive kontaktet af rektor.

Under ekskursioner og studieture er røgfri skoletid lig med perioden fra starten til slutningen af dagens program. Inden studieturen skal du og dine forældre underskrive en blanket, hvori du bekræfter, at du har kendskab til og vil overholde reglerne for turene.

Se skolens procedure for studieture (bilag 3).

2.5 Politik for alkohol, nikotinprodukter og andre rusmidler

Du må ikke indtage alkohol, nikotinprodukter og andre rusmidler i skolesammenhænge.

Maribo Gymnasium er en uddannelsesinstitution. Indtagelse af alkohol og andre rusmidler er ikke foreneligt med skolens formål. Det er derfor ikke tilladt at medbringe eller indtage alkohol eller andre rusmidler. Desuden gælder det, at du ikke må møde påvirket af alkohol eller andre rusmidler til undervisning eller andre arrangementer ifm. MG. Vi har røgfri skoletid, og det er hverken tilladt at ryge cigaretter eller andre tobaksprodukter, anvende e-cigaretter, nikotinprodukter eller bruge snus i skoletiden. Se skolens procedure for røg- og snusfri skoletid (bilag 4).

Efter aftale må der nydes fx øl, cider eller lignende i forbindelse med enkelte sociale arrangementer, som foregår på MG. Se skolens alkohol- og rusmiddelpolitik (bilag 5).

3. Aktiv deltagelse og tilstedeværelse

Vi forventer, at du er til stede og engagerer dig.

Det betyder, at du

  • er forberedt til og deltager aktivt i undervisningen samt afleverer alle dine opgaver
  • deltager i ekskursioner og andre fælles aktiviteter
  • holder dig orienteret i Lectio
  • deltager i fællessamlinger, fællestimer og andre fællesorienterede arrangementer på skolen

4. Mødepligt

Du har mødepligt til alle former for undervisning, og du skal besvare og aflevere alle dine opgaver.
Din tilstedeværelse i undervisningen og aflevering af opgaver registreres løbende i Lectio.

Undervisning:  

Din lærer registrerer fravær i begyndelsen af hvert modul og ved andre undervisningsrelaterede aktiviteter.

  • Hvis du møder op, inden fraværsregistreringen er afsluttet, får du ikke fravær
  • Hvis du kommer for sent, eller går før modulet er slut, kan læreren give dig 50% fravær
  • Du skal skrive årsag til evt. fravær i Lectio

Afleveringer:

  • Du skal aflevere skriftlige opgaver i Lectio, medmindre andet er aftalt med din lærer
  • Hvis du afleverer en opgave efter afleveringsfristen, skal du give din lærer besked om, at besvarelsen er afleveret. Du har ikke krav på at få rettet eller vurderet besvarelsen.
  • “Blanke” afleveringer betragtes som uacceptabel studieaktivitet.

Ved blanke afleveringer eller lignende noterer læreren det i elevnoten under opgaven Blank aflevering.

Vejlederne og ledelsen gennemgår din tilstedeværelse og dine afleveringer løbende.

Ved for højt fravær indkalder vejlederen dig til en samtale. Hvis dit fravær fortsat er for højt, kan du få en skriftlig advarsel.

Ved yderligere fravær vurderer ledelsen sanktioner som fx, om SU skal fratages, om du kan få lov at gå til eksamen eller om du skal udmeldes af gymnasiet. Se skolens fraværsprocedure (bilag 6).

5. Fritagelse fra undervisning

Maribo Gymnasium kan efter anmodning og en konkret vurdering fritage en elev for dele af undervisningen i et eller flere fag, når eleven på grund af sit handicap eller på grund af funktionsnedsættelse ikke kan deltage aktivt i hele undervisningen i faget eller fagene, eventuelt ved tilbud efter loven om specialundervisning, specialpædagogisk bistand eller sygeundervisning. Det samme gælder for en elev, der af andre grunde midlertidigt ikke kan deltage aktivt i hele undervisningen i et eller flere fag.

Maribo Gymnasium kan i givet fald anmode eleven om en lægeerklæring som dokumentation for anmodningen om fritagelse. Det samme gælder, når der er behov for en lægeerklæring som anden relevant dokumentation, f.eks. for sygdom.

Det kræver en lægeerklæring at blive fritaget for idræt. Maribo Gymnasium kan dog på grundlag af en konkret af vurdering af lægelig dokumentation end lægeerklæring (fx indlæggelsesseddel for kirurgisk indgreb) midlertidigt og/eller delvist fritage for idræt for en kort, afgrænset periode. Maribo Gymnasium kan ikke fritage elever fuldstændigt for idræt eller for en længere periode for idræt uden en lægeerklæring, som angiver lægens anvisning.

Ved højt og hyppigt sygefravær kan Maribo Gymnasium bede dig om dokumentation i form af en lægeerklæring eller anden lægelig dokumentation end lægeerklæring (fx indlæggelsesseddel for kirurgisk indgreb).

Du afholder selv udgiften til den af institutionen anmodede lægeerklæring.

6. Snyd og plagiat

Besvarelsen af en skriftlig eller mundtlig opgave eller prøve skal være elevens egen og selvstændige besvarelse, medmindre der er tale om en gruppeopgave eller -prøve. En overtrædelse af dette betragtes som snyd og vil stride imod uddannelsernes formål.

Snyd er blandt andet:

  • plagiering det vil sige at aflevere andres arbejde helt eller delvist som sit eget,
  • at skaffe sig eller give andre eksaminander uretmæssig hjælp til besvarelse af en opgave,
  • ikke-tilladt kommunikation under prøven,
  • at aflevere eget tidligere bedømt arbejde uden henvisning hertil, eller
  • anvendelse af ikke-tilladte hjælpemidler.

Skolen har pligt til at undersøge en formodning om snyd. Som en del af undersøgelsen kan skolen i helt særlige tilfælde i normalt højst et døgn tilbageholde en eller flere af elevens private genstande, herunder mobiltelefon og lignende kommunikationsmiddel. Eleven er forpligtet til umiddelbart at aflevere den eller de genstande, som institutionen har besluttet at tilbageholde til undersøgelsen, til institutionen.

Skolen forventer, at du besvarer dine afleveringer selvstændigt og uden uretmæssig hjælp. Hvis du inddrager materiale, andre har udarbejdet, skal du henvise tydeligt til det. Hvis du ikke henviser, betragter vi det som plagiat.

Hvis din lærer har mistanke om snyd, præsenterer læreren dig for mistanken og informerer sekretariatet og ledelsen.

Hvis det gentager sig, vurderer ledelsen, om du skal have en sanktion. Se afsnit 7 om sanktioner.

7. Sanktioner

Overtrædelse af Maribo Gymnasiums studie- og ordensregler kan påtales af enhver ansat på skolen. Grove eller gentagne overtrædelser meddeles straks til rektor, der tager stilling til konsekvenserne af overtrædelsen. Rektor har pligt til at påtale overtrædelser.

Hvis du overtræder studie- og ordensreglerne, kan du få en sanktion. Sanktionen afhænger af overtrædelsen og vurderes i hvert enkelt tilfælde efter en samtale.

Du kan for eksempel:

  • få en pædagogisk tilrettevisning mundtligt eller i et brev til dig og dine forældre
  • få en skriftlig advarsel
  • blive midlertidigt hjemsendt fra undervisning, eksamen, studieture mv.
  • blive midlertidigt bortvist fra deltagelse i arrangementer, fx fester, galla mv.
  • miste retten til SU
  • blive henvist til at aflægge eksamen på særlige vilkår i et eller flere fag
  • fortabe retten til at gå til prøve i et eller flere fag
  • forbud mod at medbringe private genstande
  • tilbageholdelse af private genstande
  • blive bortvist og udmeldt af gymnasiet.

Betingede sanktioner

Maribo Gymnasium kan træffe afgørelse om, at en konkret sanktion alene iværksættes, hvis eleven overtræder reglerne igen inden for en nærmere bestemt periode. Maribo Gymnasium kan også fastsætte vilkår for en betinget sanktion, som er pædagogisk begrundet, for eksempel:

  • Inden en nærmere frist udbedrer eleven skadevirkningerne som følge af elevens overtrædelse af studie- og ordensreglerne.
  • Inden en nærmere frist gennemfører eleven på en tilfredsstillende måde nærmere bestemte aktiviteter og lignende, som er egnede til at forebygge, at eleven gentager det skete eller andre relevante overtrædelser af studie- og ordensreglerne, eller som er egnede til, at eleven og eventuelt forurettede elever, ansatte eller andre gennem mægling bliver forligt eller forsonet.

8. Nægtet oprykning

Når skoleåret er slut, gennemgår skolen alle elevernes karaktergennemsnit og studieaktivitet. Hvis dit karaktergennemsnit er under 2,0 og din studieaktivitet er utilfredsstillende, vurderer ledelsen, om du kan rykke op på næste klassetrin. En forudsætning for oprykning er, at du har afsluttet alle dine prøver på dit klassetrin.

Bilag 1: Strategi og tiltag mod krænkende adfærd

Krænkende adfærd dækker både mobning, chikane og seksuel chikane.

Hvornår er der tale om mobning?

En person bliver mobbet, når de gentagne gange og over tid er udsat for negative handlinger fra en eller flere personer. En negativ handling foregår, når en eller flere personer med vilje påfører, eller forsøger at påføre, et andet menneske skade eller ubehag. Der er altså tale om mobning når en person generes flere gange. Mobningen kan være enten direkte i form af fysiske handlinger (fx fysisk kontakt, mimik, nedværdigende tale) eller indirekte (fx sladder eller isolation). Mobning kan foregå når mobber(e) og mobbeoffer fysisk er sammen eller når de er adskilt, fx ved mobning over sociale medier.

 

Hvornår er der tale om chikane og seksuel chikane?

På Maribo Gymnasium tager vi udgangspunkt i ligestillingslovens definition af chikane og seksuel chikane. I ligestillingslovens §2 er chikane og seksuel chikane formuleret således:

Stk. 2. Der foreligger chikane, når der udvises uønsket adfærd i relation til en persons køn, seksuelle orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika med det formål eller den virkning at krænke en persons værdighed og skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima.

Stk. 3. Der foreligger sexchikane, når der udvises enhver form for uønsket verbal, ikkeverbal eller fysisk adfærd med seksuelle undertoner i relation til en persons køn, seksuelle orientering, kønsidentitet, kønsudtryk eller kønskarakteristika med det formål eller den virkning at krænke denne persons værdighed, navnlig ved at skabe et truende, fjendtligt, nedværdigende, ydmygende eller ubehageligt klima.

Det betyder altså, at chikane og seksuel chikane dækker krænkende adfærd baseret på køn, krop og seksualitet. Det gælder både fysisk, men også i forhold til kommunikation. Det kan være svært at afkode, om andre finder ens kommunikation eller adfærd krænkende, hvis det handler om humor og jokes. Man har et ansvar for at sikre, at andre også synes, at det er sjovt. Det er ifølge loven den krænkede, der definerer, om deres grænser er blevet overtrådt, og de er blevet krænket.

I ligestillingsloven står ydermere:

  • 2, Stk. 5. Hvis en person, der anser sig for krænket, påviser faktiske omstændigheder, som giver anledning til at formode, at der er udøvet direkte eller indirekte forskelsbehandling, påhviler det modparten at bevise, at ligebehandlingsprincippet ikke er blevet krænket.

 

Hvordan forebygger vi krænkende adfærd?

Maribo Gymnasiums vigtigste tiltag mod krænkende adfærd er at opbygge en kultur, der bygger på gensidig respekt og tolerance. Det gælder elever såvel som personale. Dette indebærer:

  • at elever og personale fra første dag på gymnasiet oplever, at alle aktiviteter på skolen afvikles således, at alle behandles respektfuldt
  • at elever og personale kender, følger og forpligtes på at overholde gymnasiets studie- og ordensreglerne
  • at enhver, elever såvel som personale, griber aktivt og synligt ind, hvis enkeltpersoner ikke bliver behandlet respektfuldt
  • at klasselæreren, klassens team, vejleder og ledelse arbejder aktivt på at styrke det respektfulde faglige fællesskab i klasserne. Det gøres blandt andet ved at arbejde med trivsel og den gode kommunikation.

 

Hvad gør vi, hvis krænkende adfærd forekommer?

Hvis du som elev eller personale oplever krænkende adfærd – som krænket part eller som vidne til krænkelse – eller hvis du får mistanke om, at krænkende adfærd finder sted, gør du følgende:

  1. Du henvender dig til vejleder, lærer eller ledelse – ledelsen skal under alle omstændigheder orienteres med det samme
  2. Den krænkende adfærds omfang afdækkes, og inden for 10 arbejdsdage efter henvendelsen udarbejder ledelsen en handleplan for det videre forløb
  3. Berørte parter hjælpes med det samme
  4. Der gives støtte til at få handlingerne stoppet straks
  5. Det videre forløb planlægges sammen med de involverede parter

Da sagerne kan være meget forskellige, vil handleplanen udarbejdes individuelt fra sag til sag. I handleplanen vil forskellige aktører kunne bringes på banen; det kan være klassens lærere, elever, vejleder, ledelsen samt evt. elevers forældre. Eksterne aktører kan også inddrages.

Handleplanen skal rumme konkrete tiltag. Hvis det drejer sig om elever, kan der fx iværksættes samtaler med enkeltelever (og evt. forældre), grupper af elever eller hele klassen, fællesskabende aktiviteter med henblik på at ændre klasserumskultur samt mulige sanktioner. Hvis det drejer sig om personale, iværksættes samtaler med de involverede parter og ledelsen. Eksterne aktører kan evt. inddrages.

Alle henvendelser tages seriøst og vurderes individuelt.

Sanktioner
Eventuelle sanktionsformer er beskrevet i punkt 8 i Studie- og ordensregler.

Klageadgang
Der er mulighed for at klage til rektor over gymnasiets håndtering af eventuelle sager om
krænkende adfærd. Klagen skal være begrundet og skriftlig. Hvis rektor ikke giver klageren fuldt medhold, sender rektor klagen og begrundelsen for afgørelsen videre til Dansk Center for Undervisningsmiljø, jf. Undervisningsmiljøloven § 7a.

Bilag 2: Anti-mobbe strategi

Denne strategi skal bidrage til at sikre, at alle elever på Maribo Gymnasium har et godt undervisningsmiljø, hvilket også omfatter skolens psykiske miljø. Strategien bygger på en forventning om, at eleverne i samarbejde med ledelse, lærere og øvrige medarbejdere skal medvirke til, at det er muligt at tilvejebringe og opretholde et godt undervisningsmiljø.

Mobning er i strid med Maribo Gymnasiums værdigrundlag. Enhver form for mobning er uacceptabel på Maribo Gymnasium, jf. skolens studie- og ordensregler. Bemærk, at reglerne mod mobning gælder både i og uden for skoletiden, samt at reglerne ligger i naturlig forlængelse af undervisningsmiljøloven, hvor det fastslås, at elever ”har ret til et godt undervisningsmiljø” således, at ”undervisningen kan foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt” og dermed ”fremme deltagernes muligheder for udvikling og læring”. (Se Undervisningsmiljøloven, §1, LBK nr. 316 af 05/04/2017).

Strategien omfatter forebyggelse af samt handlinger og sanktioner i forbindelse med mobning i henhold til Undervisningsmiljøloven og Maribo Gymnasiums studie- og ordensregler.

Hvad er mobning

Maribo Gymnasium har samme tilgang til mobning som Dansk Center for Undervisningsmiljø (DCUM):

”Mobning er et gruppefænomen. Mobning kan ses som udstødelsesdynamikker mellem mennesker i sociale sammenhænge, som børn og unge ikke har mulighed for at trække sig fra. Mobbeprocesser markerer et fællesskab, hvor nogle anerkendes som værdige medlemmer mens andre ikke anerkendes, og derfor udstødes som uværdige medlemmer af fællesskabet. Dermed defineres fællesskabet af, hvem der ikke er med.

Mobning handler om mere end blot et offer og en mobber. Det handler også om tilskuere og medløbere, som mere eller mindre bevidst accepterer udstødelsen eller nedværdigelsen af et eller flere af gruppens medlemmer.

Mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelse af mobning i skolen handler i høj grad om at ændre kollektive dynamikker i klasser eller på årgange. Mobning handler altså ikke om svage elever, men om elever, som bliver gjort svage i et fællesskab”. (Se: http://dcum.dk/media/2082/8tegnmob.pdf)

Mobning er enten direkte i form af fysiske handlinger (fx uønsket fysisk kontakt, trusler, mimik, latterliggørelse eller verbal nedværdigelse) eller indirekte (fx sladder, ignorering eller isolation). Mobning kan foregå, når to personer fysisk er sammen, eller når de er adskilt – fx ved mobning via sociale medier og lignende.

Maribo Gymnasium arbejder ud fra en forståelse om, at mobning dels kan opstå af enkeltpersoners uacceptable adfærd, og dels kan opstå som adfærd formet af et uacceptabelt normsæt opstået i et fællesskab. Ligegyldigt om mobningen opstår på baggrund af enkeltpersoners adfærd eller en gruppes normsæt, er mobning uacceptabel. Mobning kræver både forebyggelse og handling.

Forebyggelse af mobning

Maribo Gymnasiums forventninger til et godt undervisningsmiljø kommer til udtryk i skolens værdigrundlag og skolens studie- og ordensregler.

Maribo Gymnasium forebygger mobning ved at understøtte et undervisningsmiljø, som fremmer den enkelte elevs trivsel, udvikling og læring:

  • Skolen er opmærksom på hver enkelt elev og på elevernes indbyrdes adfærd.
  • Ved skolestart orienteres alle elever om skolens studie- og ordensregler af teamet.
  • Ved skolestart drøfter teamet med eleverne, hvad god klasserumskultur er, og emnet drøftes løbende gennem uddannelsesforløbet på Maribo Gymnasium.
  • Ved skolestart udarbejder den enkelte klasse klassens grundlov til at understøtte den gode adfærd.
  • Fra skolestart indgår nye elever som en del af Netwerk i et makkerpar og i en makkerskabsgruppe i deres klasse. Netwerk bruges også ved starten på studieretningsforløbet.
  • Skolens vejledere gennemfører indslusningssamtaler med alle nye elever umiddelbart efter skolestart.
  • Der gennemføres årlige elevtrivselsundersøgelser med opfølgning på klasse- og skoleniveau.
  • Enhver elev kan kontakte en lærer, en vejleder eller ledelsen, hvis der opstår problemer med trivsel, herunder mobning.
  • Alle elever oplever, at der gribes ind, hvis nogle elever ikke bliver behandlet respektfuldt

Handlinger i forbindelse med mobning

Elever

Hvis elever støder på mobning på Maribo Gymnasium, skal de reagere således:

  • Prøv at finde ud af, om der er sjov eller alvor i situationen.
  • Sig fra, hvis de oplever tegn på, at kammerater bliver mobbet.
  • Støt den, der mobbes.
  • Dokumentér så vidt muligt mobningen, fx ved at skrive ned, ved at fremskaffe billeder e.l.
  • Sørg for, at der bliver taget hånd om problemet.
  • Fortæl så konkret som muligt om den mobning, de mener at have iagttaget, til en lærer, en vejleder eller ledelsen.

Lærere

Hvis en lærer oplever et muligt tilfælde af mobning, skal læreren:

  • Undersøge, om der rent faktisk er tale om mobning.
  • Sørge for at mobningen dokumenteres skriftligt mhp. det videre sagsforløb.
  • Stoppe den krænkende adfærd.
  • Støtte den mobbede og drag omsorg for evt. andre involverede.
  • Informere vejlederen og ledelsen om mobningen hurtigst muligt.

Leder

Konstaterer en ledelsesrepræsentant mobning, vil ledelsen:

  • Udarbejde en plan for, hvordan mobningen kan bringes til ophør. Senest ti arbejdsdage efter at der er modtaget oplysninger om mobningen, skal planen være udarbejdet.
  • Iværksætte foranstaltninger i overensstemmelse med planen.
  • Uden forsinkelse iværksætte nødvendige midlertidige foranstaltninger.
  • Informere de berørte elever – og for elever under 18 år elevernes forældremyndighedsindehavere – om plan og midlertidige foranstaltninger.

Handleplan

  1. Henvendelse om mobning modtages af lærer, vejleder eller ledelse.
  2. Henvendelsen om mobning vurderes: Er der tale om mobning? Hvis ja: Hvem skal håndtere sagen? (lærer, teamet, vejleder eller ledelse)
  3. Henvendelsen om mobning undersøges nærmere
    • Hvad er der sket i den konkrete mobbesituation?
    • Hvor finder mobningen sted? (på skolen, i klassen, sociale medier etc.)
    • Hvem har deltaget i mobningen?
    • Hvem har været vidne til mobningen?
    • Er der tale om brud på skolens værdier og regler i en grad, så der ud over det trivsels-opbyggende arbejde, også skal sanktioneres fra skolens side?
  4. Handleplan udarbejdes
    • Hvad er målet med indsatsen?
    • Hvem skal tale med hvem og hvornår?
    • Hvilke andre interne parter skal inddrages i processen?
    • Skal andre, fx udefrakommende parter, inddrages i processen?
    • Hvilke parter skal vurdere, om målet er nået og hvornår?
    • Hvem følger op med evaluering af gruppedynamikken, som den mobbede indgår i og fremsætter eventuelle nye krav om kontinuerlig indsats?
  5. Handleplan igangsættes
  6. Evaluering af indsatsen og trivslen hos pågældende mobbeoffer og gruppedynamikken, som mobbeofferet indgår i.

Den nyeste forskning peger på, at mobning er et gruppefænomen, og bekæmpelsen af mobning bør derfor tage afsæt i at ændre kollektive dynamikker på klasser eller årgange. Derfor kan handlingsplanen, udover at inddrage mobbeoffer og mobber, også inddrage forældre, lærere, elever, vidner mv.

Sanktioner

Mobning strider mod Maribo Gymnasiums værdigrundlag og regler. Både elever og medarbejdere har pligt til at videregive information om evt. mobning. Der kan som en konsekvens af mobning sanktioneres i henhold til Maribo Gymnasiums studie- og ordensregler.

Klageadgang

Hvis en elev finder, at skolen ikke har reageret på passende vis i forbindelse med mobning, kan eleven skriftligt indgive en klage til rektor. Klagen skal være begrundet. Hvis eleven er under 18 år, kan indehaveren af forældremyndigheden indgive en klage. Rektor skal, hvis klageren ikke får fuldt medhold, sende klagen og skolens afgørelse til Dansk Center for Undervisningsmiljø.

Bilag 3: Procedure for studieture

Studieture tilbydes på Maribo Gymnasium til eleverne i hhv. 1hf og 2g som et 4-5 dages samlet fagligt og socialt forløb til et land i Europa. Studieturen kræver egen deltagerbetaling. Rektor uddelegerer sin ledelseskompetence til de lærere, der deltager på studieture.

Ekskursioner og studierejser er undervisning. Maribo Gymnasiums studie- og ordensregler herunder også alkohol- og rusmiddelpolitik også gælder i disse tilfælde:

  • Reglerne håndhæves af studierejselærerne, som underretter rektor, hvis der opstår problemer.
  • Hvis elever ikke går på Maribo Gymnasium længere, kan de heller ikke deltage i studieturen. Indbetalte beløb kan ikke refunderes.
  • Ved brug på skolens studie- og ordensregler kan eleven hjemsendes for egen regning. Forældre til elever under 18 år skal gøres bekendt med skolens studie- og ordensregler og skrive under på, at elever hjemsendes for egen regning ved grove overtrædelser.

 

Før studieturen

  1. Der vælges 2 lærere, som tilbyder at arrangere studietur for klassen med et fagligt program. I særlige tilfælde gives tilladelse til, at 3 lærere rejser med samme klasse. På hf rejser klasserne typisk sammen til den samme destination.
  2. Rejsedestinationen skal være inden for EU eller til et skandinavisk land.
  3. Lærerne opstiller et eller flere tilbud om en studietur, hvor de samlede udgifter pr. elev ikke overstiger 4.000 kr. (uden forplejning).
  4. Lærerne sammensætter et forløb, der kombinerer faglige og kulturelle/sociale aktiviteter.
  5. Lærerne sender til orientering et foreløbigt program (rejsemål, pris, rejsetider, formål, aktiviteter, deltagere, herunder deltagere med udenlandsk pas) til rektor.
  6. Hvis et betragteligt antal elever tilkendegiver, at de ikke kan deltage i studieturen, drøfter lærerne turens gennemførsel med rektor.
  7. Så snart studieturen er godkendt, sikrer lærerne sig på en blanket forældrenes tilladelse til, at eleven må tage på studietur på de betingelser, som er beskrevet i turens foreløbige program og i skolens ordensregler.
  8. Blanketten indeholder plads til nødvendige og vigtige oplysninger om elevens helbred mm.
  9. Sammen med blanketten afleverer eleven en kopi af sit pas samt en kopi af sit EU-sygesikringskort (Det blå sygesikringskort).
  10. Administrationen hjælper studieturslærerne med at indhente de nødvendige tilladelser for elever med udenlandsk pas samt udsteder et fælles studiekort (til rabat på diverse entreer).
  11. Godkendte studietursprogrammer og blanketter samt kopier af pas og EU-sygesikringskort opbevares på skolen under sikre forhold (pengeskab).
  12. Inden afrejsen drøfter eleverne og rejselærerne regler, aftaler og retningslinjer på studieturen, herunder for indtagelse af alkohol (op til to genstande per dag). Det individuelle ansvar, ansvaret over for fællesskabet og tillid indgår som vigtige elementer i denne drøftelse.
  13. Det samlede beløb til studieturen skal være indbetalt senest 2 måneder før afrejsen. Efter indbetaling af beløb/indskud til studieturen er det ikke muligt at kræve pengene tilbage, hvis man alligevel ikke deltager i studieturen.
  14. Elever, der optages eller som ikke har betalt for studieturen senest 2 måneder før afrejsen, kan ikke påregne at deltage i studieturen.
  15. Eventuelle meromkostninger i forbindelse med tilslutning til studieturen inden for 2 måneder før afrejsen påhviler eleven selv.
  16. Elever, der ikke deltager i studieturen, skal løse opgaver svarende til det faglige indhold på studieturen og aflevere elektronisk sidst i rejseugen.
  17. Skolen kan, hvis særlige forhold gør sig gældende (fx sygdom, personlige forhold eller udfordrende elevadfærd), nægte en elev deltagelse i studietur, hvis skolen vurderer, at skolen ikke kan tage ansvar for at rejse med pågældende elev. Beslutningen tages af rektor efter drøftelse med rejselærerne og med inddragelse af eleven og evt. forældre.
  18. Inden afrejsen kan der afholdes et møde med deltagelse af ledelsesrepræsentant, rejselærer og elev samt evt. forældre mhp. at sikre aftaler for at forebygge evt. udfordringer på rejsen.
  19. Ledelsen og rejselærerne skal, hvis det skønnes nødvendigt inden afrejsen, lægge en plan for håndtering af sårbare elever på studieturen.

Studieturen

Adfærd

  1. På studieturen skal eleverne overholde skolens ordensregler for studieture samt i øvrigt følge lærernes anvisninger.
  2. Hvis en elev overtræder studie- og ordensreglerne og ikke følger lærernes anvisninger, kan lærerne vælge at hjemsende eleven fra studieturen.
  3. Hvis lærerne beslutter at hjemsende en elev fra studieturen, kontaktes rektor, der orienterer elevens forældre, selv om eleven er over 18 år. Er eleven under 18 år, aftales hjemsendelsen mellem rektor og forældre.
  4. Eleven sendes hjem på forældrenes eller egen regning. Lærerne lægger ud for en billet fra nærmeste lufthavn/banegård til Kastrup Lufthavn eller Hovedbanegården. Skolen refunderer lærerens udlæg, hvorefter skolen opkræver udgiften hos forældrene eller eleven.
  5. Lærerne følger eleven til nærmeste lufthavn/banegård.

Sygdom, ulykke og dødsfald

  1. Hvis en eller flere deltagere bliver syge eller kommer ud for en ulykke på en studietur, tilkalder lærerne den nødvendige hjælp (læge eller ambulance).
  2. Ved evt. indlæggelse af en elev følges eleven af en lærer til hospitalet.
  3. Derefter kontaktes rektor, som orienterer forældrene om hændelsesforløbet, evt. ved et møde med forældrene.
  4. Rektor kontakter SOS International.
  5. SOS koordinerer indsatsen på hospitalet, står løbende til rådighed for spørgsmål og kan sørge for eventuel hjemtransport.
  6. Hvis lærerne skønner det nødvendigt, tilkalder rektor psykologisk krisehjælp på stedet hos SOS til de involverede elever og lærere.
  7. Rektor kan beslutte, at der bliver sendt en ekstra person – normalt en af forældrene – til rejsemålet for i nødstilfælde at bistå lærerne på stedet.
  8. Ved indlæggelse på hospital opretholder lærerne kontakt til rektor mindst 1 gang dagligt.
  9. Ved alvorlige ulykker og dødsfald tages omgående kontakt til rektor, som indkalder resten af ledelsen til krisestyring/krisehåndtering.

Efter studieturen

  1. Hvis der har været særlige uregelmæssigheder på studieturen (bortvisning, lægehjælp, indlæggelse eller andre former for sygdom, ulykke eller krise) afholdes et møde med rektor efter hjemkomsten.
  2. Rektor afgør med baggrund i skolens sorg- og kriseplan, hvorvidt der skal tilkaldes ekstern hjælp til mødet efter studieturen, og hvordan der følges op på hændelserne.

Bilag 4: Procedure for røg- og snusfri skole

På Maribo Gymnasium er der røg- og snusfri skoletid, jf. Bekendtgørelse af lov om røgfri miljøer. Det betyder, at elever og ansatte ikke må ryge eller anvende tobaksvarer, snus, e-cigaretter, tobakssurrogater eller urtebaserede rygeprodukter i undervisningstiden, fra kl. 08.00 til kl. 16.00, og ved faglige arrangementer, studieture, ekskursioner m.m., så længe der er fagligt program. Rygeforbuddet er også gældende uden for skolens område, og man må derfor heller ikke forlade skolens område og ryge i arbejds- eller skoletiden. Efter elevens sidste undervisningsmodul på skoledagen må eleven ryge/indtage snus, men ikke på skolens matrikel. Skolen støtter op om deltagelse i rygestopkursus.

Alle ansatte på skolen er med til at håndhæve reglerne. Ledelsen informeres, hvis man oplever brud på reglen. Sanktioner i forbindelse med brud på reglerne om røgfri undervisningstid:

  • Første gang reglen overtrædes, får eleven en mundtlig tilrettevisning, og reglerne gennemgås og indskærpes overfor eleven. Skolen vil desuden opfordre eleven til deltagelse i rygestopkursus. Overtrædelsen registreres i elevens sag.
  • Anden gang reglen overtrædes, får eleven en skriftlig advarsel, og det indskærpes, at yderligere overtrædelse kan få alvorlige konsekvenser for den fortsatte skolegang. Overtrædelsen registreres i elevens sag.
  • Tredje gang reglen overtrædes, indkaldes eleven til samtale med rektor med henblik på støtte til deltagelse i rygestopkursus og på midlertidig bortvisning i op til 10 dage.
  • Fjerde gang reglen overtrædes, bortvises eleven permanent fra skolen.

Bilag 5. Alkohol- og rusmiddelpolitik for Maribo Gymnasium

Maribo Gymnasium ønsker ikke, at elevernes rusmiddelforbrug og -mønster kommer til at optræde som en barriere for at opnå et maksimalt fagligt og trivselsmæssigt udbytte af uddannelsen.

Politik

På Maribo Gymnasium lægger vi vægt på, at eleverne gennem et rummeligt fællesskab samt demokratisk medbestemmelse og ansvar udvikler gensidig respekt, tolerance, selvstændighed samt engagement i skole- og samfundslivet.

En forudsætning for at kunne opfylde ovennævnte målsætning er, at lærere og elever føler ansvar over for hinanden og handler konstruktivt, hvis der opstår problemer, som kan hæmme opfyldelsen af vores målsætning. Skolen skal være ramme om et positivt socialt fællesskab og en positiv udfoldelse af ungdomskulturen.

Bliver elever eller lærere opmærksomme på en elev, som har problemer med brug af alkohol eller andre rusmidler, bør vejlederen som er tilknyttet eleven, kontaktes, og vedkommende tager da en samtale med den pågældende. Vejlederen har tavshedspligt og kan yderligere henvise til forskellige instanser, hvor pågældende elev kan få råd og vejledning i relation til sit misbrugsproblem.

Regler

  • Der må ikke indtages alkohol eller andre former for rusmidler i undervisningstiden.
  • Elever må ikke møde alkohol- eller ruspåvirkede til undervisningen.
    Hvis ovennævnte forbud overskrides, hjemsendes eleven i en eller flere dage og indkaldes samtidig til samtale med rektor og efterfølgende med vejlederen, som yderligere kan henvise til forskellige instanser, hvor pågældende elev kan få råd og vejledning, hvis der er tale om et generelt misbrugsproblem.
  • Der må ikke medbringes og indtages euforiserende stoffer på skolen – heller ikke ved fester. Der kan blive gennemført personlige narkotests til fester.
    Overtrædelse af denne regel medfører samtale med rektor og normalt bortvisning fra skolen i mindst to dage. Eleven skal efterfølgende deltage i en samtale med vejlederen.
    I grovere tilfælde og ved salg af rusmidler, vil der normalt være tale om øjeblikkelig og permanent bortvisning.
  • Ved fester kan der efter aftale med rektor udskænkes almindelig øl og alkoholholdige drikke.

Skolens ordensregler gælder også, hvis skolens undervisning foregår på andre lokaliteter end skolens område.

Bilag 6: Procedure for fravær, skriftligt fravær og snyd

Maribo Gymnasium forventer, at eleverne møder interesseret og forberedt til undervisningen.

På Maribo Gymnasium gælder følgende procedure i forbindelse med elevers fravær og forsømmelse:

Læreren fører fravær ved timens begyndelse.

Elever skal i Lectio notere årsag, hvis de ikke har deltaget i undervisningen.

Fravær godskrives, hvis eleven ikke kan deltage i undervisning, fordi eleven af skolen er skemalagt med anden undervisning, herunder med specialundervisning/støtteundervisning. Fravær godskrives desuden i forbindelse med elevrådsarbejde, udvalgsarbejde eller deltagelse i stævner eller lignende, der er arrangeret af skolen, og som af ledelsen opfattes som sidestillet med undervisning.

Elever med bekymrende fravær fra undervisningen indkaldes til samtale(r) med sin vejleder med henblik på at tilegne sig en mere effektiv studieadfærd. Hvis elevens fremmøde ikke forbedres efterfølgende, indkaldes eleven til møde med en ledelsesrepræsentant.

Sanktioner iværksættes på baggrund af rektors konkrete vurdering og normalt efter et skriftligt varsel.

Hvis forsømmelserne fortsætter efter, at eleven har modtaget et skriftligt varsel, indkaldes eleven til møde med vejleder og/eller en ledelsesrepræsentant.

Såfremt en elevs fravær er over 15% i løbet af et kvartal, så vil Maribo Gymnasium foretage en individuel vurdering af en elevs studieaktivitet. En elev, der erklæres studieinaktiv på grund af for højt fravær eller manglende prøvedeltagelse, mister retten til at modtage SU, indtil uddannelsesstedet erklærer eleven studieaktiv igen, jf. § 11 og § 12 i bekendtgørelse nr. 1515 af 13. december 2017 (SU-bekendtgørelsen).

Eleverne skal aflevere skriftlige opgaver rettidigt, og opgaverne skal leve op til de stillede krav. Læreren skal påtale manglende aflevering og aftale en ny afleveringsfrist. Hvis en elev mangler at aflevere flere afleveringer, indkaldes eleven til samtale med sin vejleder. Såfremt eleven mangler en eller flere skriftlige opgaver, kan eleven indkaldes til skolens afleveringsværksted. Hvis de manglende opgaver ikke afleveres, kan eleven få skriftligt varsel eller anden sanktion.

Det er ikke tilladt at snyde. Det betragtes som snyd, hvis en elev helt eller delvis afskriver væsentlige dele af andres arbejde og udgiver det for at være ens eget (uretmæssig afskrift). Faglærerne skal orientere eleverne om reglerne for snyd.

Hvis en elev snyder, skal opgaven eller dele af opgaven skrives om. I alvorlige tilfælde og i gentagelsestilfælde orienteres skolens ledelse, som indkalder eleven til møde og iværksætter sanktioner. Snyd ved eksamen medfører karakteren -3 eller bortvisning fra eksamen.

Maribo Gymnasium fastsætter årligt måltal for nedbringelse af fraværet.