2.3 Digital adfærd
Brug af IT fylder meget, både i og udenfor undervisningen. For at du og dine kammerater kan færdes trygt i de mange digitale rum er der en række digitale retningslinjer, du skal overholde som elev på MG.
Retningslinjer for digital adfærd på MG dækker fire hovedområder:
Brug af computere, mobiltelefoner, programmer mm.
Mobiler, computere og digitale medier i undervisningen
Computere og mobiltelefoner må i undervisningen eller ved prøver udelukkende anvendes til faglige formål. Mobiler er placeret i mobilbakken i lokalet ved undervisningens begyndelse. Computere er lukket ned ved starten af modulet. Læreren bestemmer brugen af computer og mobil i undervisningen.
Du bør bruge de platforme, som MG stiller til rådighed
Til skolebrug bruges de digitale adgange fx Lectio, Office 365 mm, som MG stiller til rådighed. Disse adgange er nemlig licensdækkede og kan supporteres og kontrolleres fra gymnasiets side. Derfor giver brugen af dem en større databeskyttelse for elever og medarbejdere.
Firewall til begrænsning af ikke-skolerelaterede sider på nettet
Skolens netværk er tilgængeligt for alle elever. Via netværket er man forbundet til internettet gennem en firewall, der begrænser adgangen til ikke-skolerelevante aktiviteter på nettet. Det er kun tilladt for skolens elever at tilslutte sig dette netværk. Elever må ikke tilgå hjemmesider i undervisningen, som er blokeret af firewall’en, dvs. ikke-skolerelevante hjemmesider.
En lærer kan dog dispensere fra denne regel i et kortere tidsrum, hvis der er behov for særlig adgang til internettet, som firewall’en ikke tillader. Ethvert forsøg på at omgå denne firewall, herunder tilslutning til andre netværk, fx gennem deling, betragtes som et brud på skolens studie- og ordensregler og kan medføre sanktion.
Optagelse og deling af billeder og video mm
Du må ikke optage lyd, billeder og film på Maribo Gymnasium uden forudgående accept fra gymnasiet og de involverede. Dette gælder både i forbindelse med faglige og sociale arrangementer. Forbuddet gælder uanset om du vil dele en optagelse på nettet eller oprette dit eget private arkiv.
Du må kun optage og fotografere undervisningsaktiviteter efter aftale med din lærer. Dette gælder alle former for optagelse – lyd, billeder/screendumps, video osv. Kun hvis din lærer beder dig om det eller giver dig tilladelse til det, må du optage bestemte dele af undervisningen.
Det er ikke tilladt at optage samtaler med gymnasiets personale uden forudgående samtykke. Filer med alle former for optagelse af andre på gymnasiet må ikke deles med andre uden accept fra de medvirkende – heller ikke selvom de har givet samtykke til selve optagelsen. Du skal have tydelig tilladelse til også at dele optagelsen inden evt. deling.
Brug af mobil og kamera i omklædningsrum er ikke tilladt.
Etisk opførsel på nettet
Maribo Gymnasium forventer, at skolens elever udviser en respektfuld omgangstone og adfærd på de sociale medier, som er i overensstemmelse med institutionens studie- og ordensregler og værdigrundlag.
En fælles indsats
I en undervisningssituation er der et fælles ansvar for, hvordan man anvender computere og digitale medier. Der er et moralsk ansvar elever imellem for at sige fra over for forstyrrende digitale elementer for at sikre et godt læringsrum – du bærer også en del af dette ansvar. Gymnasiet bidrager til den fælles indsats gennem undervisning i god adfærd på de sociale medier.
Konflikter uden for gymnasiets område
Konflikter uden for gymnasiets område er som udgangspunkt ikke gymnasiets ansvar. Gymnasiet har dog pligt til at engagere sig i evt. konflikter afhængigt af situationen, fx adfærd på sociale medier. Hvis konflikten påvirker elevens skolegang, bidrager gymnasiet til at håndtere problemet, og en af gymnasiets sanktioner kan komme på tale. Du er til hver en tid velkommen til at henvende dig til din vejleder eller til ledelsen på dine egne eller andres vegne.
Særligt vedr. digitale undervisningsrum
Når undervisningen foregår digitalt, gælder i udgangspunktet de samme regler, som når undervisningen foregår i et fysisk undervisningslokale.
Du skal være undervisningsparat, når undervisningen begynder
Du er en del af et fælles, digitalt undervisningsrum. Selv om du oplever at være alene ved din computerskærm, har du din del af ansvaret for, at fællesskabet omkring undervisningen fungerer. Derfor skal du være klar til at deltage i undervisningens fællesskab, når undervisningen begynder.
Hvis den digitale undervisning foregår i Teams eller lignede skal du have din mikrofon slukket (undtagen når du skal sige noget som en del af undervisningen) og dit kamera tændt – medmindre din lærer giver dig andre instruktioner.
Du er ikke undervisningsparat, hvis du fx
- møder op til digital undervisning liggende i din seng
- indretter dig med henblik på at gøre uvedkommende ting i undervisningstiden
- aftaler at mødes med uvedkommende i undervisningstiden
Undervisningsrummet er kun for elever og lærer
Du må ikke dele dit link til det digitale undervisningsrum med andre. Du må heller ikke invitere venner, familiemedlemmer eller andre til at overvære den digitale undervisning, du deltager i. Hvis du selv oplever at være kommet ind i et digitalt undervisningsrum, du ikke skal være i, skal du straks forlade det igen.
Særligt vedr. brug af chatbots og generativ kunstig intelligens
Ansvarlig brug
På Maribo Gymnasium går vi ind for en ansvarlig brug af chatbots og generativ kunstig intelligens (herefter forkortet AI) inden for fagets rammer og efter lærerens anvisninger. Anvendelsen af AI skal fremme egen læring og videnstilegnelse. Ansvarlig brug af AI indebærer blandt andet, at:
- du kun bruger dit MG-login ved login på hjemmesider/tjenester med AI som MG har databehandleraftale med fx Microsoft Copilot
- du ikke uploader eller deler ophavsretligt beskyttet materiale (fx noveller, digte, artikler og lignende) ved brug af AI
- du ikke uploader eller deler følsomme personoplysninger ved brug af AI
- du kan ikke pålægges at bruge AI-tjenester på din computer som skolen ikke har en databehandleraftale med
Eksamener og prøver
I forbindelse med prøver og eksamener er det ikke tilladt at bruge AI, da det vil blive betragtet som eksamenssnyd. Vær opmærksom på, at denne regel gælder alle eksaminer – også dem, hvor alle hjælpemidler er tilladt.
Den daglige undervisning
Du skal altid følge din lærers anvisning for brugen af AI i undervisningen. Det gælder i timerne, i forbindelse med lektielæsning og afleveringer.
Du kan bruge en AI til fx:
- at generere eller kommentere nye ideer på baggrund af egne input
- at få inspiration til at komme i gang med dit skrivearbejde
- overblik over et emne, som du skal arbejde med
- at få forståelsesspørgsmål/coaching til et emne, du arbejder med
- at få konstruktiv kritik/feedback på dit skolearbejde (men du må ikke få AI til at rette- eller skrive dine tekster for dig)
Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at du i en eksamenssituation ikke må anvende AI.
Kort fortalt må du altså bruge AI til det, som du f.eks. også kunne bruge dit netværk, forældre m.fl. til
Du må ikke udgive svar eller andet output fra AI for at være dit eget. Det betyder fx at:
- du ikke må kopiere svar fra en AI direkte ind i dine skriftlige afleveringer/opgaver uden kildehenvisning, da det vil være plagiat. Du må kun bruge svar fra en AI, hvis din lærer eksplicit har givet tilladelse til det
- du ikke må kopiere svar fra AI ind i dokumenter som svar på spørgsmål til gruppearbejde eller lignende uden kildehenvisning, da det vil være plagiat. Du må kun bruge svar fra en AI, hvis din lærer eksplicit har givet tilladelse til det
- du ikke må udgive et AI-svar for at være dit eget, fx i klasseundervisningen som mundtligt svar på en lærers spørgsmål
Du skal derfor tydeligt henvise til AI, når du:
- citerer indhold, som en AI har genereret
- anvender indhold, som en AI har genereret
- har anvendt AI i din proces